3

Hvorfor arbejde aktivt med kropsglæde?

Mette brugte ofte tid på at stå foran spejlet og kigge på sine lår og mave. Imens hun stod der, sugede hun maven ind og forsøgte at finde en stilling, hvor lårene så slankere ud. Men det skjulte tema var, hvor blævrende og tyk hun så ud i dag.

Fordi hun var så træt af sine lår og mave følte hun, at der skulle et vægttab til før hun kunne leve sit liv fuldt. Derfor brugte hun meget tid på at undersøge forskellige metoder til vægttab. Det kunne være maskiner eller metoder til at stramme mave og lår op, men det kunne også være forskellige slankekure eller detox-tilgange. 

Hun havde f.eks i årevis følt, at brød og kulhydrater var forbudt. Hun spiste derfor aldrig brød, frugt eller andet med kulhydrater i (foran andre)

For ofte skete der det, at hun blev så ked af det ved tanken om alt det hun gik glip af på grund af lårene og maven, at hun endte med at trøstespise alt det forbudte. 

Til sidst måtte Mette indrømme noget svært overfor sig selv

  1. Hendes vane med at kritisere sin krop gjorde det svært at tabe sig pga. trøstespisningen.
  2. Selvkritikken begrænsede hende og trak gevaldigt fra hendes livskvalitet.

Hun tog en beslutning om at lære at skille skidt fra kanel.

Hun ville lære at acceptere og behandle den krop hun faktisk havde pænt - samtidig med at hun arbejdede med sine vaner for at tabe sig og stoppe overspisningerne.

For det er muligt, at lære både at passe godt på din krop (med motion og sund kost, der ikke er ekstremt) OG nå til et sted, hvor du kan være glad for din krop, selvom du måske ville ønske dine lår eller mave var mindre. 

For hvad er et normalt kropsbillede? 

  • Når du har et normal kropsbillede kan der sagtens være dele af dit udseende du ikke er specielt pjattet med og hånden på hjertet da ikke ville have noget imod var anderledes.
  • Men det du ikke bryder dig om fylder ikke så meget for dig. For du er tilbøjelig til at fokusere mere på det du godt kan lide ved din krop, ved dit liv, dit arbejde og sociale kontakter. 
  • Du kan også sagtens nyde at tage make up på, sætte håret og gå i lækkert og klædeligt tøj
  • Du tænker ikke du er perfekt, men du føler dig god nok.

Et problematisk kropsbillede handler faktisk ikke ret meget om, hvordan du ser ud.

  • Et problematisk kropsbillede opstår, når det du ikke kan lide ved dig selv kommer til at fylde for meget  for dig
  • Det du ikke kan lide fylder i dine tanker, stresser og formørker dit humør.
  • Det kan også være, at du undgår ting, som du udsætter til du engang ser bedre ud
  • Du føler dig ikke god nok, før du er perfekt 

Jeg hedder Ditte og har arbejdet som psykolog siden 2004. De sidste 14 år med fokus på vægttab, overspisning - og forholdet til kroppen. 

I 2015 omsatte jeg min erfaring fra års 1:1 terapiforløb til forløbet "Få krammet på din sukkertrang". Et forløb der hjælper kvinder til at ændre deres spisning og vægt ved at arbejde med alt det der ligger bagved spisningen. 

I onlineforløbet er der inkluderet et modul om kropsbilledet og det betyder, at jeg gennem årene har fået førstehåndsviden om, præcis hvor meget mange kvinder der lider under kropsutilfredshed og usikkerhed. 

Det er de kvinder dette onlineforløb henvender sig til. 

Altså dig der går og er så træt af din krop (eller dele af den) at du føler det spænder ben for din livsglæde og vægttabsforsøg.

Kropstilfredshed har efter min erfaring intet med vægten at gøre. Du kan sagtens være overvægtig og glad for din krop, ligesom du kan være normalvægtig og hade den. Derfor synes jeg altid det er vigtigt at arbejde med vægttab og kropstilfredshed adskilt. For det ene følger ikke automatisk det andet. 

IMG_8650

Hvad får du ud af at deltage på onlineforløbet? 

Sådan vil onlineforløbet "Bliv glad for din krop" ændre din hverdag

  • Bliver du sådan en frigjort type der altid går nøgen rundt efter forløbet? Nok ikke. At du er glad for din krop er ikke ensbetydende med, at du pludseligt ændrer personlighed og begynder at gøre ting du egentligt ikke har lyst til. Derimod er målet, at du bliver så ok med din krop, at du gør alle de ting du faktisk har lyst til. 

  • At have et positivt kropsbillede øger din generelle tilfredshed med livet.

  • Du vil opleve, at der er flere ting du glæder dig til og over. Du vil have færre bekymringer og mindre selvkritik.

  • Kropsbilledet udgør en del af dit selvværd. Det betyder, at når du bliver gladere for din krop- så bliver du reelt gladere for dig selv. 

  • Har du tendens til at undgå situationer eller bestemte mennesker fordi du er bekymret over, hvad de vil tænke om dit udseende? Så vil du opleve, at dit ubehag vil mindskes og du vil finde større glæde ved sociale sammenkomster. 

  • Et mere tilfredsstillende sexliv (kvinder der kan lide deres krop som den er, også selvom den ikke er perfekt, er mere afslappede og tilstede- og så får de flere orgasmer)

  • Overspiser eller trøstespiser du, når du bliver for ked af dit udseende. Du vil opleve at have lettere ved at spise stabilt og undgå overspisninger når du får et bedre kropsbillede.
     
  • Har du tabt dig vil et positivt kropsbillede hjælpe dig til at holde den nye vægt (mens et negativt øger din risiko for at tage på igen

Hvad inkluderer onlineforløbet?

  • 6 ugers onlineforløb 

  • Adgang til nyt video materiale og øvelser hver 7. dag i 6 uger

  • Ubegrænset 1:1 emailsparring  i alle 6 uger:  Du sender mig bare en mail, så får du hjælp og vejledning.

  • Varig adgang til alt materialet, så du kan gense senere

Er onlineforløbet noget for dig ?

  • Successful Eating

    “Jeg oplever helt klart effekten af at det grimme sprog til mig selv gør at min motivation bliver mindre og mindre. Jeg har kæmpet for at tabe mig i årevis og jeg ved lige hvad man skal spise, hvordan man skal have bevægelse ind i sit liv - jeg har alle redskaber, men det lykkes ikke for mig og det er som om min græsning og overspisninger bare bliver oftere. Så at flytte fokus på had til kærlighed giver god mening for mig - jeg er omsorgsfuld over for alle andre, jeg kan forstå hvad de kæmper med og syntes at generelt at mennesket er smukt. Men det gælder bare ikke mig selv, så nu vil jeg seriøst i gang med øve mig i at være omsorgsfuld over for mig selv. ”

  • Successful Eating

    “For nogle år siden var der en der spurgte mig om jeg var gravid. Inden da har jeg ikke tænkt over maven, men siden har jeg ikke tænkt på andet”

  • Successful Eating

    “Det jeg har opdaget der virkelig trigger mig til en overspisning det er tanken " jeg er for tyk ergo er jeg ikke godt nok" derfor skal jeg tabe mig NU ( og helst i går) så jeg kan blive slank og være god nok🙉 ”

  • Successful Eating

    “Jeg er 64 år og har bl.a. svært ved at forlige mig med, at min hud bliver rynket og slap - synes at det ser virkeligt grimt ud.

    Derfor har jeg altid langærmede bluser og lange bukser på, selv på varme sommerdage. Det ville være så rart for mig ikke at have den begrænsning og med glæde både vise arme og ben. ”

  • Successful Eating

    “Det er ikke svært for mig at finde fejl og nedgøre mig selv. Jeg har været single i mange mang år, på grund af min egen vurdering af min krop, hvem kan dog elske en som mig med det udseende, nok især fordi jeg ikke acceptere mig selv. Puh ha det er noget af en erkendelse at få ud i det fri. ”

  • Successful Eating

    “Ligenu sætter jeg begrænsninger for mig selv både i forhold til hvilket tøj jeg går i, og hvad jeg engagerer mig i socialt.”

  • Successful Eating

    “Selv da jeg objektivt set var normalvægtig, synes jeg ikke om hvordan min krop så ud.”

  • Onlineforløbet er for dig, der gerne vil arbejde med din kropstilfredshed i et  struktureret og guidet forløb, men også godt kan lide, at have fleksibilitet til at tage det, når det passer ind i din kalender. 

  • At være ked af sin krop handler ikke om vægt. Du kan være med uanset om du har et ønske om vægttab, eller ej. 

  • Hvis du har deltaget på onlineforløbet "Få krammet på din sukkertrang",  og noterede dig, at negative tanker om din krop og vægt forstyrrer din spisning og stopper dit vægttab, så vil dette forløb kunne hjælpe dig nogle gode store skridt videre 

  • Føler du, at din spisning er så meget ude af kontrol, at spisningen er dit primærproblem nu og her, så vil mit forløb "Knæk vægtkoden" være et godt sted at starte

Onlineforløbet er ikke for dig der

❌  Lider du af BDD (Body Dysmorphic Disorder), så vil dette onlineforløb ikke hjælpe dig tilstrækkeligt.

De 6 moduler

noun_Looking at Mirror_857825 (1)

1. modul: 

Her lærer du, hvordan vores kropsbillede udvikles - og du finder frem til de sårbare perioder eller episoder, der har formet dit forhold til din krop

Du finder frem til, hvor skoen trykker for dig. Så du kan begynde at lægge en plan for, hvordan du kan (gen)finde glæden ved din krop.

noun_Frustrated_1926413 (1)

2. modul: 

Her lærer du, hvorfor det du gør for at "skjule" dine fejl ofte er med til at øge din kropsutilfredshed og mindske dit selvværd.

Du lærer, hvordan du spotter din uhensigtsmæssige adfærd og øver dig i at gøre noget nyt 

Ud over det arbejder vi med den negative selvsnak- eller man kan sige den måde du mobber din krop på - og du lærer hvordan du lærer at ændre det mønster. 

noun_jump up_1926404 (1)

3. modul: 

I dette modul bliver du en endnu bedre ven for din krop. 

I de foregående moduler har du lært ikke at mobbe den. 

Nu lærer du at fylde på med gode oplevelser.

For helt ærligt. De fleste af os har brug for mere fra en god ven, end at de bare ikke kritiserer os non-stop. 

noun_heartbroken_1926414 (1)

4. modul: 

Vi har alle nogle "sandheder" med os. 

  • Hvis jeg tager med til den fest vil alle opdage min vægt, min røv eller hud - og de vil fordømme mig
  • Hvis han ser mig nøgen vil han aldrig tænde på mig igen 
  • Hvis jeg stopper med at kritisere mine fejl mister jeg al motivation for at gøre noget ved dem

Antagelserne kan være mange.

I dette modul lærer du at opdage dine tanker for at demontere de situationer, hvor negative tanker og følelser trigger kropsskam og adfærd der både forstærker din kropslede og begrænser dit liv.

noun_Conversation_1682148 (1)

5. modul: 

I dette modul arbejder vi med grænsesætning. 

For sandheden er, at indimellem er der mennesker omkring os der overskrider vores grænser og kommenterer på vores krop. 

noun_Notebook and Pen_118407 (2)

6. modul: 

I dette modul lærer du at holde ved!

For har du haft et negativt forhold til din krop i mange år, så er det let at falde tilbage i dine gamle, ukærlige vaner. 

Derfor lægger du i denne uge en plan for, hvad du vil arbejde med fremover, og hvordan du vil holde fast i den. 

Money-Back Guarantee Website Graphic

Hvis du lige nu sidder og tænker. "Ja ja det siger du bare, fordi du ikke ved, hvordan jeg ser ud nøgen". 

Så vil jeg sige til dig, at du jo kan lade det komme an på en prøve! 

Giv det 6 uger af dit liv. 

Prøv i 6 uger at se det som et problem i den måde du tænker om dig selv, i stedet for at se det, som en fejl ved dig der skal fikses før du kan føle dig god nok.

Har du lavet øvelserne og har du fået min sparring på den problemstilling du finder svær minimum en gang om ugen- og føler du ikke, at det har virket efter de 6 uger, så får du dine penge retur. 

  • Successful Eating

    “Jeg takker dig for at jeg har fået lov til at følge dit kursus “bliv glad for din krop” Jeg har prøvet al verdens kursus, slankekurer og læst diverse selvhjælpsbøger, men uden jeg rigtigt har kunnet implementeret al den viden jeg har fået. Jeg har skældt mig selv ud for at være tyk, skjult min krop og har ikke været særlig sød over for mig selv. Det der har fungeret for mig i dette forløb, er det gode fokus på egenomsorg, at skulle passe godt på sig selv uanset hvordan ens krop ser ud og at man fortjener opmærksomheden fra en selv og at det er de små skridt der tæller. Jeg har tidliger følt at jeg skulle kæmpe med mig selv og mine tanker og her har jeg fået et sceneskift til omsorg, kærlighed og tilgivelse til mig selv. Det var dejligt at kunne skrive sammen hver ugen om ens tanker og læse hvordan de andre kursister tænkt det enkelte modul og så var du Ditte virkelig god til og hurtigt at svare for påny at gives os reflektioner, det betyd rigtig meget. Jeg har fået redskaber til at fremover at priotere mig selv. ”

  • Successful Eating

    “Dette forløb har været en øjenåbner for mig og jeg har fået givet slip og sat ord på nogle af mine inderste tanker, som jeg har gået med i mange mange år. ”

  • Successful Eating

    “Så kom jeg på stranden i går, og selvom der ikke var mange mennesker og udfordringen ikke så stor, så tænkte jeg da på dellerne. Men det var nu grundlæggende den samme dejlige følelse, at komme i bølgen blå, som sidste år. Det er jo skønt.”

  • Successful Eating

    “Din skriftlige sparring er uovertruffen 😊 Den giver mig afklaring, hvis jeg har spørgsmål, nuancer i forhold til nye redskaber og mulighed for at omsætte refleksioner, begreber og værktøjer mere direkte. Jeg oplever din sparring som konkret, sober og så opfordrer den til handling, hvilket også hjælper til at gå videre end bare at have fået ny indsigt, og det er meget værd med de små kærlige skub. Så den skriftlige sparring er helt essentiel for det jeg får ud af et forløb som det her.”

  • Successful Eating

    “Jeg er blevet så mega god!
    Bare ben HELE sommeren.
    En fra job idag spurgte om jeg havde tabt mig! Jeg har ikke tabt et eneste gram, men jeg tror jeg bærer min krop på en mere sikker måde!”

    Deltager på "Bliv glad for din krop"

  • Successful Eating

    “Midt i livet havde jeg brug for at lære min krop at kende og finde ro og glæde i at jeg har forandret mig.
    Forløbet “bliv glad for din krop” har ændret mit syn og jeg er gået sommeren i møde uden selvkritiske og skamfulde tanker om mine “fejl”. Jeg har i mit eget tempo kunne arbejde med mine tankemønstre og har lært at håndtere når andre kommentere på min krop, sådan at én hensynsløs kommentar om mine blege ben, ikke slår mig helt omkuld.”

    Deltager på "Bliv glad for din krop!

  • Successful Eating

    “Jeg er blevet så mega god!
    Bare ben HELE sommeren.
    En fra job idag spurgte om jeg havde tabt mig! Jeg har ikke tabt et eneste gram, men jeg tror jeg bærer min krop på en mere sikker måde!”

    Kursist "Bliv glad for din krop"

Forløbet er online - Du kan starte op når det passer dig!


Bliv glad for din krop - onlineforløb

3999 kr
2950

6 ugers onlineforløb

Ubegrænset 1:1 emailsparring  i alle 6 uger

Mulighed for at betale i 4 og 6 rater